Christina og Johnny Andersson er båtbyggere på Lilla Kålviks båtbyggeri på Orust. Mor og sønn har jobbet sammen så lenge Johnny kan huske, og de overtok båtbyggeriet etter Christinas pappa, Roland Persson. Sammen er de åttende og niende generasjons båtbyggere, og de blåser liv inn i tradisjonelle trebåter som snekker, sjekter og prammer.
Johnny Andersson har båtbyggingen i blodet og bygde sin første pram da han var 13 år gammel. Da hadde han allerede fått være med mamma Christina til båtbyggeriet i mange år. Å bygge trebåter er et ekte håndverk med lange tradisjoner.
– Fra å ha vært rene bruksbåter for fiske og transport, brukes trebåten i dag mer for dagsturer og fritid. Jeg har lært meg håndverket fra morfar og min mor, og komplettert kunnskapene på båtbyggergymnasium her på øya, sier Johnny.
– Tre er et levende materiale, så det blir mer følelse i en trebåt. Dessuten synes jeg en trebåt går bedre i sjøen fordi de er mer stabile enn plastbåter. Skrogformen er også velprøvd gjennom årenes løp. Fordi vi har Nordsjøen rett rundt odden er det viktig med gode egenskaper i sjøen, sier Jonny.
Trebåtbygging stiller høye krav til materialene. Christina og Johnny arbeider først og fremst i eik som er hardt, sterkt og motstandsdyktig mot råte. Men for at det skal bli mulig å bearbeide eikematerialene må treet sages opp og så tørke og strølegges ordentlig. Eik må tørke i minst to år, og helt opp til fem år, eller kan det være risiko for at den sprekker i visse tilfeller.
Men eik er tungt og man bruker derfor forskjellige treslag, spesielt i båter som skal ros. De delene som krever mest styrke, som spant, det øverste bordet i skroget samt for- og akterstavn er i eik, mens de andre delene lages av lerketre som er lettere. Den lille Andunge-båten bygges i mahogni eller oregon pine.
For å kunne planlegge lagrer Christina og Johnny mye tre selv. Og det er ikke bare rette og fine trær som brukes.
– Forskjellige typer tre passer på forskjellige steder i båten. Til og med bøyd tre med mye kvister kan passe utmerket til for eksempel et spant, mens trær med lite kvist er bedre til bordkledning i skroget eller til dekket, sier Johnny.
Måten å bygge båter på i Lilla Kålviks båtbyggeri har ikke endret seg mye siden Christina og Johnny begynte å lære seg båtbyggerkunsten av Christinas far. Eiken, lakken, limet, verktøyet og maskinene er de samme. Alle komponentene de arbeider med er testet gjennom årenes løp. Helt fra tiden da far og morfar Roland bygde sine båter har vestkystens salte vann og harde vinder ubønnhørlig avslørt om det er noe som ikke holder mål. De båtene som bygges i dag på Lilla Kålviks båtbyggeri, bygger i første rekke på Rolands maler.
Christina og Johnny forvalter kunnskapen og arven, samtidig som de fyller på med erfaringer de har gjort selv. Hver båt blir et unikt byggverk.
– Ingen båt blir lik noen annet, heller ikke når jeg har bygget begge selv. Men det er også klart av vi også utvikler oss sammen med kundene. For eksempel har vi begynt å levere båter med elmotorer, sier Johnny.
Hvor mange båter som bygges per år avhenger litt av størrelsen. I snitt bygger Christina og Johnny to 20-fots båter og en pram på ett år. Håndverk og kvalitet skal ta tid på Lilla Kålvik.
For at båtene skal få et så langt liv som mulig tilbyr Lilla Kålviks båtbyggeri også vinteropplag i en isolert hall. På den måten kan de også følge sine egne båters aldring på nært hold, slik at de kan vedlikeholdes på beste måte og gi sine eiere glede i mange år.
– Ni av ti båter som vi selger har vinteropplag hos oss. Vi renser bunnen, matter ned lakken og stryker på et lag ferniss utvendig. Innvendig er det som regel nok å olje skroget. Det er alltid et kjærlig gjensyn når båtene kommer inn for vinteren, forteller Johnny.
Båtbygging krever klær som er behagelige å jobbe mange og lange timer i. Johnny og Christina verdsetter Björnkläder som kompletterer sine slitesterke tekstiler med mer moderne materialer.
– Det er ofte trangt og liten plass når vi bygger, og veldig ofte må vi sitte på huk og jobbe. Derfor er det ekstra komfortabelt med stretch i klærne, det betyr veldig mye. Og knebeskyttelsen, den klarer vi oss naturligvis ikke uten, sier Johnny.
Når en båt skal leveres føles det alltid spesielt. En blanding av stolthet og vemod. Christina og Johnny bygger båter både sammen og hver for seg, men det er Christina som lakker og fernisserer i båtene før de skal leveres. Båtene fra Lilla Kålvik har såpass små toleranser at de ikke skal ta inn vann når de sjøsettes.
Vestkysten byr ikke bare på solskinn, så det å kunne holde seg tørr og varm ute holder humøret oppe. Vanntette skallplagg hjelper godt når Christina og Johnny leter etter trematerialer eller beveger seg utendørs. Å lete etter trematerialet, sette ut og ta opp båter, fortøye eller flytte båtene mellom bryggene må gjøres også når det regner.
Det å slippe fra seg en båt man har bygget på lenge er spesielt.
– Det er både en følelse av lettelse og av glede å bli ferdig. Og selv om vi overleverer båten til kunden er det jo vår båt likevel, sier Johnny.
På samme måte som trebåtbyggingen tar Björnkläder vare på tradisjoner og arven fra over 100 år med håndverkskunnskaper. Akkurat som båtbyggingen utvikles med tiden, blander Björnkläder velprøvde materialer med moderne, høyteknologiske tekstiler og teknikker. På den måten kan Björnkläder tilføre komfort og beskyttelse for båtbyggerne i Lilla Kålvik.